1915 Çanakkale Köprüsü ayakları, yarı uzunluğa ulaştı

1915 Çanakkale Köprüsü'nün deniz içindeki ayakları, 17'nci blokların montajıyla 161 metre uzunluğa ulaştı.

Tamamlandığında “dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü” unvanını alacak 1915 Çanakkale Köprüsü’nün deniz içindeki ayakları, 17’nci blokların montajıyla 161 metre uzunluğa ulaştı. Böylece toplam uzunluğu 318 metre olacak köprü ayaklarının yarısı tamamlanmış oldu.

Gelibolu’nun Sütlüce ve Lapseki’nin Şekerkaya mevkileri arasına yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü’nün temeli, 18 Mart 2017’de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından atılmıştı. Denizin dibine çakılan demir kazıkların üzerine batırılan kule kesonları üzerine ilk bloklar ise geçen yılın ağustos ayında konuldu ve kırmızı beyaz renkleriyle Türk bayrağını simgeleyen köprü ayakları yükselmeye başladı.

Aradan geçen yaklaşık 6 ayda kule kesonları üzerine 17’nci blokların montajı da yapılmaya başlandı. Gelibolu yakasındaki kule kesonu üzerine 17’nci bloklar konuldu ve köprü ayağının yüksekliği 161 metreye ulaştı. Lapseki yakasındaki köprü ayağında ise 17’nci blokların montajına devam ediliyor. Kesona montajı tamamlanan çalışma platformu üzerinde yükselen vinç ile her bir blok, parçalar halinde yukarı çekilirken, burada montajı yapılıyor. 14’üncü blokların arasına ilk bağ kirişinin montajı da yakın zamanda tamamlanmıştı.

DÜNYADA İLK OLACAK

İki ayak aralığı Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşunun 100’üncü yılıyla anlamlandırılarak 2023 metre olacak 1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada bir ilk olacak.

Köprünün kule bağlantıları ve unsurları Türk bayrağının renkleri olan kırmızı ve beyaza boyanacak. Her iki yakadaki kulelerin üst kısmı ise Seyit Onbaşı’nın Çanakkale Savaşları’nda namluya sürdüğü top mermisini temsil edecek şekilde yapılacak.

770’er metre yan açıklıklar, 365 ve 680 metrelik yaklaşım viyadükleriyle, Çanakkale Boğazı’nın ilk asma köprüsünün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olması planlanıyor. “2×3” şeritle hizmet verecek köprünün 45,06 metre genişlik ve 3,5 metre yükseklikte inşa edilecek tabliyenin her iki tarafında bakım onarım amacıyla yürüme yolları bulunacak.

Köprü için 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edilecek.

Projede, Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı 100 personelin yanı sıra müşavir teşkilatında 103, yüklenici bünyesinde 568’i mühendis yaklaşık 3 bin 500 kişi çalışıyor. 165 iş makinesinin kullanıldığı projede 68’i köprü, 20’si yol yapımında olmak üzere 88 alt yüklenici, 24 saat vardiya usulüyle görev yapıyor.

1915 Çanakkale Köprüsü’nün 18 Mart 2022’de hizmete açılması planlanıyor.

TOKİ Haber
TOKİ Haber

TOKİ Elazığ’da depremzedelerin yanında

TOKİ tarafından Elazığ'da inşa edilen 132 rezerv konut, kura çekilişiyle depremzedelere tahsis edildi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Toplu Konut İdaresi Başkanlığı (TOKİ) tarafından Elazığ’da inşa edilen 132 rezerv konut, kura çekilişiyle depremzedelere tahsis edildi. Elazığ’da 24 Ocak’ta merkez üssü Sivrice ilçesi olan 6,8 büyüklüğündeki depremde 41 vatandaş hayatını kaybetmiş, çok sayıda bina hasar görmüştü. Elazığ ve Malatya’da depremin yol açtığı hasarın giderilmesi ve yaraların sarılması için tüm bakanlıklar, ilgili birimleriyle aralıksız çalışma yürütüyor. Yaşanan deprem sonrası bölgede adeta seferberlik ilan eden TOKİ, yaraları sarmak ve depremde can kaybı yaşayan ailelerin yanında olmak için çalışıyor. Bu kapsamda TOKİ, ilk olarak Cumhuriyet Mahallesi’nde inşası tamamlanan 119 konutu, Bizmişen Mahallesi’nde de 13 konutu depremzedeler için ayırdı. Yaşanan depremde en ufak bir hasar almayan, boyalarında dahi çatlak oluşmayan konutlar hak sahiplerine güvenli ve sağlıklı konutlarda yaşam imkânı sunacak. Elazığ'da yaşanan deprem sonrası yakınlarını kaybeden ailelerimiz için Cumhuriyet ve Bizmişen Mahallelerinde yapımını tamamladığımız 132 konutun kurası gerçekleştirildi.Vatandaşlarımıza konutlarının hayırlı olmasını dileriz. pic.twitter.com/jQxwkONvkd— TOKİ (@Toki_Kurumsal) February 17, 2020

Kentsel dönüşüm ile Elazığ’ın 3’te 1’i yenilenecek

Elazığ’da uyguladıkları bazı yeni yöntemlerin dünyaya örnek olacağını söyleyen Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, kentin 3’te 1’inin yenileneceğini açıkladı.
Elazığ’da uyguladıkları bazı yeni yöntemlerin dünyaya örnek olacağını söyleyen Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, kentin 3’te 1’inin yenileneceğini açıkladı. Milliyet gazetesi yazarlarından Abdullah Karakuş, Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum ile Elazığ’da yaptığı röportajı köşesine taşıdı. 6.8 büyüklüğündeki depremin ardından Bakan Kurum’un Elazığ ve Malatya’daki incelemelerine katılan Abdullah Karakuş’un bugünkü köşe yazısı şöyle: Çevre ve Şehircilik Bakanı Kurum ile 6.8 büyüklüğünde deprem yaşayan Elazığ ve Malatya’da birlikte dolaştık. Son depremin ardından yerinde dönüşüm gibi yeni bir metodu uyguladıklarını belirten Kurum, Elazığ’da uyguladıkları bazı yeni yöntemlerin dünyaya örnek olacağını söyledi. Deprem Türkiye gerçeği. Büyük kayıplar olmadan önce önlemlerin alınması gerekiyor. Özellikle İstanbul’da kentsel dönüşüm çok önemli. Son 6.8’lik Elazığ depreminin sonuçları görülüp hızlı bir şekilde kentsel dönüşüme destek olmak gerekiyor. Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum ile son depremin yaşandığı Elazığ ve Malatya’da birlikte dolaştık. Son depremin ardından yerinde dönüşüm gibi yeni bir metodu ilde uyguladıklarını belirten Kurum, Elazığ’da uyguladıkları bazı yeni yöntemlerin dünyaya örnek olacağını söyledi. Elazığ’ın 3’te 1’inin yenileneceğini belirten Kurum, başta İstanbul olmak üzere Türkiye’nin birçok ilinde bedeli ne olursa olsun kentsel dönüşüme devam etmekte kararlı olduklarını kaydetti. Kurum, özellikle İstanbul’da riskli binalarda vatandaşların oturmasını engelleyeceklerini dile getirerek, “dönüşümü bütün belediyelerle birlikte 81 ilde 83 milyon vatandaşımızla

3 dev barajın enerji üretimi yüzde 106 arttı

Fırat Nehri üzerinde kurulu Atatürk, Karakaya ve Keban hidroelektrik santrallerinde 2019 yılında üretilen enerji miktarı, 22 milyar 790 milyon kilovatsaate ulaşarak, bir önceki yıla oranla yüzde 106 arttı.
Fırat Nehri üzerinde kurulu Atatürk, Karakaya ve Keban hidroelektrik santrallerinde 2019 yılında üretilen enerji miktarı, 22 milyar 790 milyon kilovatsaate ulaşarak, bir önceki yıla oranla yüzde 106 arttı. Türkiye’nin 3 dev barajı, geçen yıl yaşanan bol yağışın etkisiyle enerji üretiminde rekor seviyeye ulaştı. Söz konusu barajlarda 2018 yılında 11 milyar 49 milyon kilovatsaat olan enerji üretimi geçen yıl yüzde 106 artarak, 22 milyar 790 milyon kilovatsaate çıktı. Keban’da 2018 yılında 3 milyar 445 milyon kilovatsaat olan enerji üretimi geçen yıl 7 milyar 15 milyon kilovatsaate yükseldi. Karakaya’da 2018 yılında 4 milyar 113 milyon kilovatsaat olan üretim 2019’da 7 milyar 600 milyon kilovatsaate çıktı. Atatürk Barajında ise önceki yıl 3 milyar 491 milyon kilovatsaat olan üretim 2019 yılında 8 milyar 175 milyon kilovatsaat oldu. Öte yandan Atatürk, Karakaya ve Keban barajları ayrıca tarımda sulama ve balık üretimiyle de yöredeki vatandaşa önemli katma değer sağlıyor.