“Renk, mimari algıda belirleyici rol oynar”

"Renkli DYOLOGLAR"a konuk olan Mimar Ahmet Tercan, bir yapının mimari algısında rengin çok belirleyici bir rol oynadığını söyledi.

“Renkli DYOLOGLAR”a konuk olan Mimar Ahmet Tercan, bir yapının mimari algısında rengin çok belirleyici bir rol oynadığını söyledi.

DYO’nun renklerin mimarideki önemine dikkat çekmek için Aura İstanbul ile birlikte gerçekleştirdiği Renkli DYOLOGLAR’da Türkiye’nin önde gelen mimarlarıyla yapılan söyleşileri kapsayan prodüksiyon çalışması büyük beğeni topladı. İki kurumun sosyal medya hesaplarından yayınlanmaya başlayan videolarda yer alan 12 mimardan biri, Norm Mimarlık şirketinin ortaklarından Mimar Ahmet Tercan oldu. Renk kullanımının bir yapının mimari algısını nasıl değiştirdiğini anlatan Tercan, yapının mimarı algısında rengin çok belirleyici bir rolü olduğunun altını çizdi.

KİLİSELERDE, CAMİLERDE YOĞUN OLARAK KULLANILDI

Mimarlık tarihinde, ilk yapılardan itibaren renklerin yoğun olarak kullanıldığını anlatan Tercan, “Antik Yunan’dan, Ortaçağ’daki kiliselere kadar, renk çok yoğun olarak kullanıldı. Bizim camilerimizde de renk kullanımı çok belirleyici bir şekilde görülebilir. İç mekânda çok etkilidir, önemlidir. Dış mekânda yapının algılanmasında da önemli etkin faktörlerden biridir.

Renk genel itibari ile hem psikolojik hem sosyolojik bir algı yaratır. Sosyolojik algının bir bölümü kültüreldir, öğretilir, dışarıdan gelen bir algıdır. Psikolojik olarak da renk, insan algısında bir etki yaratır ve bu etki evrensel bir etkidir. Biz de mimarlar, tasarlayıcılar, tasarımcılar olarak bu etkiyi gözetmek ve buna göre kendi tasarımımızı hayata geçirmek durumunda kalıyoruz. Böylece, yapıların tasarlanırken hangi renk skalalarında hangi etkiyi önemsiyor ve vurgulamak istiyorsak ona göre bir tercih yapmak söz konusu oluyor” dedi.

RİSKTEN KAÇINMAK İÇİN TEK RENK KULLANMAK DOĞRU DEĞİL

“Daha az renk daha az risk midir?” sorusuna da yanıt veren Tercan, tek renk kullanımının riski azalttığını belirtirken, aynı zamanda kendi içinde bir problem üretebileceğine işaret etti. Tercan, “Kullanımla ilgili olarak tasarımın mutlaka bir fikri, bir tavrı güçlü bir şekilde ifade etmesinin zorunluluğu söz konusudur. Aksi takdirde siz tasarımın bir parçası olmadıkça tek renk kullanmak ya da az renk kullanmak sadece riskten kaçınmak için doğru bir tavır değildir. Dolayısıyla çok güçlü bir fikrin ifadesi olarak kullanıldığında tek renk önemli bir unsurdur” değerlendirmesinde bulundu.

AHMET TERCAN KİMDİR?

Galatasaray Lisesi ‘nden mezun olan Tercan, MSÜ Mimarlık Bölümü’nü bitirdi. Yüksek lisans tezinin ardından 1990-1993 arasında New York, Pratt Institute’de 2. derece yüksek lisans ve serbest mimarlık çalışmaları yaptı. Doktorasını tamamlayan Tercan, halen MSÜ Mimarlık Bölümü’nde öğretim üyesi olarak görev alıyor. Çeşitli mesleki yayınlarda makale ve yazıları yayınlanan Tercan, katıldığı ulusal ve uluslararası yarışmalarda ödüller kazanan bir isim.

İlgili Konular:
TOKİ Haber
TOKİ Haber

Kale Kilit, Rusya’da temsilcilik açtı

Kale Kilit, Rusya’da büyümek, ardından çevre ülkelerde genişlemek için Moskova Temsilciliğini hizmete açtı.
Kale Kilit, Rusya’da büyümek, ardından çevre ülkelerde genişlemek için Moskova Temsilciliğini hizmete açtı. Kale Endüstri Holding bünyesinde faaliyet gösteren Kale Kilit, Rusya ve ardından çevre ülkelerde daha hızlı büyümek için Moskova’yı üs olarak seçti. 1993 yılından bu yana Rusya’da bayileri aracılığıyla faaliyet gösteren Kale Kilit, pazarı yakından takip edip hızlı aksiyon almak adına Rusya’da bir Temsilcilik Ofisi hizmete açtı. Kale Kilit, Rusya pazarında kilit ve silindir ürün kategorisinin yanı sıra kapı ve pencere sistemleri gruplarında mevcut ve yeni bayileriyle de yeni dönemde işbirliğini artırarak sürdürecek. Kale Kilit marka bilinirliğinin Rusya’da üst seviyede bulunduğuna dikkat çeken Kale Endüstri Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sedat Özgür, “Rusya, Kale Kilit olarak ürün ve dağıtım kanalı çeşitliliğimizin en zengin olduğu ülke. Çelik, ahşap, alüminyum, PVC kapı kilitlerimiz ve silindirlerimiz pazarda geniş kabul görüyor. Moskova’da açılan ofisimiz sayesinde yerinden yönetim prensibiyle 2023’e kadar iş hacmimizde her yıl çift haneli büyüme hedefliyoruz” dedi. Rusya ofisinin temsilcilik olarak hizmet vereceğini ve işaret eden Sedat Özgür, “Rusya’yı bir merkez gibi düşünüp bölge ülkelerini Moskova’dan yönetmeyi planlıyoruz. Ayrıca önümüzdeki dönemde planladığımız yeni bölgesel temsilciliklerle çevre ülkelerdeki etkimizi de artıracağız. Özellikle Rusya, Belarus, Kazakistan ve Kırgızistan Avrasya Gümrük Birliği Üyeleri olduğu için Rusya’daki ticari trendler bu ülkeler tarafından da takip ediliyor”

“Renk mimari tasarımın ayrılmaz bir parçası”

Yüksek Mimar Durmuş Dilekci, renk ile bir yeri daha ucuz, daha zengin, daha derin veya daha sade gösterilebileceğini işaret ederek, “Rengin de kendi sıfatları vardır” diye konuştu.
Yüksek Mimar Durmuş Dilekci, renk ile bir yeri daha ucuz, daha zengin, daha derin veya daha sade gösterilebileceğini işaret ederek, “Rengin de kendi sıfatları vardır” diye konuştu. Mimaride rengin önemini ortaya koymak adına DYO ve AURA İstanbul işbirliği ile gerçekleştirilen Renkli DYOLOGLAR’da mimarların bu konudaki fikirleri işleniyor. Renkli DYOLOGLAR’ın konuklarından biri de Dilekci Architects’ın (DDA) kurucusu Yüksek Mimar Durmuş Dilekci oldu. Röportajında, “Tasarımlarınızda renk mimari ile gelişen bir etmen midir, yoksa sonradan eklenen bir unsur olarak mı görürsünüz?” sorusuna yanıt veren Yüksek Mimar Durmuş Dilekci, “Bir proje önünüze geldiğinde bütün konularını masaya yatırır ve mimariyi kendi filtrenden damıtılmış olan bazı fikirler üzerine inşa edersin. Renk esasında tam da o noktada o damıtma işlemi süreci içerisinde o farkındalık filtrelerinden damıtılmış olan, ifadeyi oluşturan temel şeylerden birisi. En başta renk tasarımın içindedir ya da yoktur dolayısıyla sonrasından bunun üzerine eklemlenebilir bir şey değildir” ifadesini kullandı. RENKLE DAHA ZENGİN DAHA UCUZ ETKİSİ YARATILABİLİR ‘Renk kelimeler gibidir” diyen Dilekci, sözlerine şöyle devam etti: “Rengin de kendine ait sıfatları vardır. Bir renk ile daha ucuz, daha zengin, daha derin veya olduğundan daha sade ifadeler verebilirsiniz. Esasında bu Japonlar’daki Kaizen inancı gibi, bir renkle mimariyi olduğundan çok daha farklı yere getirebilirsiniz. Mimar, malzeme, form ve renk

Axalta’dan mimarlara renk odası deneyimi

Yaş ve toz boya tedarikçilerinden Axalta, Türkiye’de ikinci fabrikası olan Çerkezköy’deki üretim tesisinin ardından, İstanbul’da bir renk odasını hizmete sunuyor.
Yaş ve toz boya tedarikçilerinden Axalta, Türkiye’de ikinci fabrikası olan Çerkezköy’deki üretim tesisinin ardından, İstanbul’da bir renk odasını hizmete sunuyor. Yaş boya, toz boya ve otomotiv boya olmak üzere üç alanda üretim yaptıklarını belirten Axalta Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Finans Direktörü Osman Nebioğlu, “Yaş boya üretiminde dünyada birinci sırada yer alarak lider konumdayız. Toz boya ve otomotivde ikinci sırada yer alıyoruz. Yeni renklerle beraber trendleri de geliştiriyoruz. Renk trendleri bazen inşaattan değil, otomotiv sektöründen doğuyor. Bu trendi yakalayarak inşaat sektöründe öncü oluyoruz” diye konuştu. Dünyada yaklaşık 5 milyar dolar satışı olan global bir firma olarak sürekli satın alma faaliyetinde bulunduklarına dikkat çeken Nebioğlu, “Yaklaşık 400 milyon dolar operasyonel nakit üretirken satış portföyümüz buna paralel olarak hızla büyüyor. Satışlarımız dolar euro paritesinin sabit yorumlanması halinde yılda yüzde 3.5 artış gösteriyor” dedi. TÜRKİYE’DEKİ HEDEF BEŞ YILDA YÜZDE 15 PAZAR PAYI Avrupa Toz Boya Direktörü Klaus Gast ise Türkiye’nin Avrupa için en büyük pazarlardan biri olduğunu söyledi. Gast, 2019 yılının şubat ayında bir firmanın üretim tesisini satın alarak, kendi standartlarında yenilediklerini ve ek yatırımlarla üretim tesisini güçlendirdiklerini kaydetti. 90’larda Gebze-Dilovası’nda başlayan yaş boya üretiminin ardından bu yıl ek olarak Çerkezköy’de toz boya üretimine başladıklarını söyledi. Piyasanın en büyüklerden biri olmayı hedeflediklerini sözlerine